Tekst  A+  A-

Transparantie rondom broodsoorten noodzakelijk!

11-01-2018

Na een kritisch item over brood en de bakkerijsector in het televisieprogramma Jinek van woensdag 10 januari, stelt het Nederlands Bakkerij Centrum dat er snel wetgeving moet komen voor broodaanduidingen. Met deze wetgeving komt er transparantie richting de consument en dit versterkt het imago van brood.

Gisterenavond haalde journalist Teun van de Keuken (Keuringsdienst van Waarde, Volkskrant) in het programma kritische onderwerpen aan zoals het kleuren van brood, zuurdesembrood zonder zuurdesem en speltbrood dat niet volledig van spelt is gemaakt. Dit naar aanleiding van de uitreiking van ‘Het Gouden Windei’ aan Jumbo voor het ‘Goudeerlijk boeren maïsbrood zonder maïsmeel’. De uitzending heeft invloed op de hele bakkerijsector. Zowel ambacht als industrie werden bij naam genoemd en worden als niet transparant neergezet.

Transparantie biedt uitweg
Al langere tijd willen NVB en NBOV wettelijke afspraken maken rond broodaanduidingen als ‘desembrood’, ‘speltbrood’ en ‘meergranenbrood’. Ook willen zij een verdere verscherping van de definitie van volkorenbrood en volkorenmeel. Daarmee krijg je transparantie waar de consument ook om vraagt.

De uitzending van Jinek geeft het belang aan van een dergelijke wetgeving. NBC heeft er daarom bij de overheid nog maar eens op aangedrongen om snel met deze wetgeving te komen - iets wat ook door het Voedingscentrum wordt ondersteund. Directeur Flip van Straaten van NBC geeft toelichting “Zonder heldere standaarden voor deze producten, en zonder handhaving hierop, wordt het imago van de hele sector geschaad. In dezelfde uitzending van Jinek wordt ook volkoren genoemd. Daar werd juist heel positief over gesproken. En daar is wetgeving over – de consument weet dus wat hij koopt. Er is geen discussie en volkorenbrood staat te boek als betrouwbaar.”

De uitzending van Jinek die gisterenavond 1,1 miljoen kijkers trok, is hier terug te vinden. 

Heldere communicatie via brood.net
Via het online platform www.brood.net communiceert NBC namens de bakkerijsector met de consument. Op de website en de sociale mediakanalen is eerlijke informatie over de smaak, veelzijdigheid en de gezondheid van brood te vinden.