Een werknemer schorsen, hoe doe je dat?

02 okt 2018

Jan werkt bij bakker Henk, maar maakt er een potje van: Jan komt vaak te laat en is tijdens het werk snel afgeleid door zijn mobiel die altijd in zijn broekzak zit. Op een dag is voor Henk de maat vol. Hij vraagt de NBOV om advies.

 
 

Vanochtend vertelde mijn medewerkster Karin me dat Jan haar op een ongewenste manier lastigvalt. Dit kan zo niet langer: ik ben tenslotte verantwoordelijk voor een veilige en prettige werkplek. Wat kan ik doen? Martine, juridisch adviseur van de NBOV: “Om te kunnen nagaan wat er precies is gebeurd en wat de gevolgen zijn, kan Henk zijn werknemer Jan schorsen (op non-actief zetten) en een onderzoek instellen. Bij een schorsing moet u een aantal zaken in de gaten houden:  1. Huishoudelijk reglement U heeft als werkgever een streepje voor als u de regels die gelden bij een schorsing vastlegt in een huishoudelijk reglement. Daarin kunt u voorbeeldsituaties noemen die tot een schorsing (kunnen) leiden, maar geef daarbij aan dat ook andere situaties tot een schorsing kunnen leiden. Vergeet ook niet vast te leggen dat zaken als de telefoon, laptop en auto van de zaak bij schorsing moeten worden ingeleverd. 2. Goede reden Schorsen is een ingrijpende maatregel: u moet een zwaar

Het hele artikel lezen? Log in of word lid van de NBOV