Inspectie? Zo bent u voorbereid!

18 juni 2019

Bakkerijen kunnen aangekondigd of onaangekondigd inspectie krijgen van inspectiediensten als de NVWA, de omgevingsdienst of de Arbeidsinspectie (ISZW). Hoe zorgt u dat u altijd voorbereid bent, en wat moet u doen - of juist laten - als de inspecteur bij u op de stoep staat? 

Inspecties worden uitgevoerd door de NVWA, de omgevingsdienst, de brandweer, het Agentschap Telecom, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de ISZW. Deze organisaties controleren de volgende zaken:

  • NVWA: hygiëne-inspecties, handhaven roken, alcoholbeleid, allergeneninformatie.
  • Omgevingsdienst: milieucontrole en vaak ook de brandblusinstallaties. Hieronder vallen afvalwater en vetafscheider.
  • Brandweer: brandveiligheid.
  • Agentschap Telecom: weegschalen voor verkoopgebruik.
  • ILT: plastic tassen en plaagdierpreventie bij buitengebruik.
  • ISZW: arborichtlijnen/arbeidsomstandigheden.

Aangekondigd en onaangekondigd

Bij een aangekondigde inspectie hoort u van tevoren wie komt inspecteren en wat het doel van de inspectie is. Een onaangekondigde inspectie toont uw bedrijf zoals het op dat moment is.

Wat doet u bij een aangekondigde inspectie?

  1. Maak een overzicht van de gevraagde stukken of werkwijzen.
  2. Zorg dat het bedrijf netjes en schoon is.
  3. Bied de inspecteur wat te drinken aan, dit opent het gesprek.
  4. Toon het bedrijf op de punten die van belang zijn. Laat de inspecteur nooit alleen.
  5. Blijf kalm als de inspectie niet verloopt zoals u gedacht had.
  6. Vraag de inspecteur om zijn bevindingen en geef aan dat u die graag ontvangt. Antwoord alleen op vragen als dit ter onderbouwing is. U bent niet tot antwoorden verplicht.
  7. Zijn er afwijkingen gevonden tijdens een inspectie? Neem contact op met de NBOV voor ondersteuning en begeleiding bij de afhandeling daarvan.

Wat doet u bij een onaangekondigde inspectie?

  1. Vraag de inspecteur(s) om legitimatie.
  2. Vraag naar het doel van de inspectie. 
  3. Bied de inspecteur wat te drinken aan, dit opent het gesprek.
  4. Zoek de relevante documenten of werkwijzen op of vraag een medewerker dit te doen.
  5. Toon het bedrijf op de punten die van belang zijn. Laat de inspecteur nooit alleen.
  6. Stel zelf vragen als het doel van de inspectie niet duidelijk is.
  7. Blijf kalm als de inspectie niet verloopt zoals u gedacht had.
  8. Vraag de inspecteur om zijn bevindingen en geef aan dat u die graag ontvangt. Antwoord alleen op vragen als dit ter onderbouwing is. U bent niet tot antwoorden verplicht.
  9. Zijn er afwijkingen gevonden tijdens een inspectie? Neem contact op met de NBOV voor ondersteuning en begeleiding bij de afhandeling daarvan.
Het hele artikel lezen? Log in of word lid van de NBOV
Artikelen / Branche
NBOV in gesprek met het ministerie van SZW
Artikelen / Branche
Energiebesparing en verduurzaming bij bakkerijen
Artikelen / Branche
Succesvolle lobby: extra verhoging minimumloon van de baan