Steeds meer brood wordt buitenshuis gegeten

23 januari 2019

De totale broodconsumptie in Nederland is in 2018 met minder dan 1% gedaald, meldt het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). In de afgelopen jaren daalde de consumptie van brood jaarlijks nog met ongeveer 3%. De NBOV ziet een verschuiving van volume naar variatie en specialiteiten.

Volgens het NBC wordt de positieve trend onder andere veroorzaakt doordat in 2018 verschillende initiatieven zijn gestart die het verhaal van brood vertellen, zoals de campagne ‘Brood uit Europa. Goed verhaal’ die met steun van diverse brancheorganisaties en de EU is neergezet. Het belangrijkste doel van die campagne is brood weer op de kaart zetten als belangrijk onderdeel van een gezond en bewust voedingspatroon. Brood wordt gewaardeerd als een eerlijk en ambachtelijk product met een veelheid aan variaties.

Van thuis naar buitenshuis

De bijna-stabilisatie van het broodvolume komt voornamelijk doordat de ‘out-of-home-markt’ groeit: de consumptie van brood buitenshuis groeide in 2018 met 5%. Frank Janssen van het NBC legt uit: “22% van al het brood wordt buitenshuis gegeten en dit aandeel zal de aankomende jaren verder stijgen. Juist in deze markt, waar beleving steeds belangrijker wordt, floreert brood.” 

Het eten van brood thuis neemt nog steeds af. In 2018 daalde de thuisconsumptie van brood met 0,9%. Er worden minder boterhammen thuis gegeten, maar daar staat tegenover dat er meer broodjes worden genuttigd. 

Verschuiving 

Op dit moment weegt de groei van de buitenshuisconsumptie van brood nog niet op tegen de daling van het thuisgebruik, maar dat lijkt te veranderen. Janssen: “We volgen al tientallen jaren het volume van brood en zien in 2018 een duidelijke kentering. Het lijkt erop dat we de aankomende jaren niet meer zullen spreken over een daling van het broodvolume, maar meer over een verschuiving hiervan.” 

Ambachtelijk

Van al het brood dat Nederlanders eten, wordt 66% gekocht in supermarkten. De verkoop van brood bij ambachtelijke bakkers staat al enige tijd onder druk. Marie-Hélène Zengerink, directeur van de NBOV: “Ambachtelijke bakkers richten zich immers niet op volume, maar specialiseren zich, bijvoorbeeld op een specifiek soort brood of productiewijze, of bijzondere variaties. Daarmee leveren ze feitelijk een ander concept dan de supermarkt.” 

Zengerink herkent de verschuiving naar meer buitenshuis: “Bij de ambachtelijke bakker kun je steeds vaker terecht voor bijzondere ontbijtproducten, rijk belegde boterhammen of luxe sandwiches. Voor veel ambachtelijke bakkers is dat een succesvol businessmodel. Het zijn dan ook niet zozeer de dalende broodvolumes waarover we ons zorgen maken, maar het gebrek aan ondernemers die deze goed draaiende bakkerijen over enkele jaren kunnen en willen overnemen.”

Artikelen / Branche
NBOV in gesprek met het ministerie van SZW
Artikelen / Branche
Energiebesparing en verduurzaming bij bakkerijen
Artikelen / Branche
Succesvolle lobby: extra verhoging minimumloon van de baan