Broodvolume ambachtelijke bakkerij stijgt

22 apr 2022

Hoewel het totale broodvolume in Nederland vorig jaar met 4,2% daalde, verkopen ambachtelijke bakkers meer brood. Dit blijkt uit de nieuwste GfK-cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC).

Het totale broodvolume daalde in 2021 naar 783.388.000 kg (2020: 817.617.000 kg). De daling is grotendeels veroorzaakt door de sluiting van de out-of-home-kanalen vanwege coronamaatregelen, waardoor buitenshuis consumeren van brood niet mogelijk was. De daling is hier bijna 20% ten opzichte van 2020 (in volume), maar ook de thuisconsumptie van brood daalde in 2021, met 1,5% (in volume).

Cijfers

  • Het ambachtelijke bakkerijkanaal laat in 2021 – voor het derde opeenvolgende jaar - een stijging zien in volume. Oorzaak is een stijging van de verkoop voor thuisconsumptie (+2,2%) en stijging van de verkoop van directe buitenshuisconsumptie (+8,8%). Sinds 2018 trekken de speciaalzaken weer aan; dit geldt ook voor de ambachtelijke bakkerij. Corona gaf het ambacht een extra zetje en in 2021 zet de positieve trend door. Wel vlakt de stijging langzaam af.
  • Supermarkten boeken een volumedaling van 0,2% voor thuisconsumptie. Het segment directe buitenshuisconsumptie stijgt weliswaar in volume - met maar liefst 32% - maar omdat dit bij supermarkten slechts een klein aandeel betreft, compenseert deze stijging de daling in thuisconsumptie onvoldoende.
  • Op de markt daalt het volume voor thuisconsumptie, maar groeit de directe buitenshuisconsumptie. Het volume directe consumptie steeg bij marktbakkers met maar liefst 91%. Dat is gezien de gesloten horeca niet vreemd. Al is het volume voor directe thuisconsumptie nog wel klein, het is, aldus het NBC, een interessante ontwikkeling.
  • De grote dalers zijn te vinden in de out-of-home-markt: restaurants zagen vanwege de coronamaatregelen hun volume brood in 2021 dalen met 36%, bij hotels en overnachtingslocaties was dit 46%.

 

Broodsoorten

  • Voorverpakt brood (gasarm, gekoeld en diepvries) is aanhoudend populair. De groei in 2020, als gevolg van de coronacrisis, werd in 2021 vastgehouden (2020 +27,3%; 2021 +0,5%).
  • Het volume dagvers grootbrood staat al enkele jaren onder druk; dit is ook in 2021 het geval.
  • Dagvers kleinbrood steeg licht.
  • Volkorenbrood doet het nog steeds goed. 47% van alle huishoudens zegt regelmatig volkorenbrood te eten. Meergranenbrood volgt met 33%.
  • Ook kleinbrood doet het goed en dan voornamelijk de luxere broodjes.
  • Lekker, volkoren en gezond zijn de meest gebruikte termen als consumenten aan brood denken. Toch kopen nog veel consumenten brood op kleur.

Verwachting voor 2022

“Voorspellingen zijn altijd moeilijk en zeker in deze onzekere tijden”, zegt Susanne Danes van NBC. “In hoeverre houden we corona in 2022 buiten de deur, wat zijn de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en hoe zullen de prijzen en inflatie zich ontwikkelen?” Danes noemt de belangrijkste verwachtingen voor 2022:

  1. Buitenshuisconsumptie herstelt doordat horeca en andere gelegenheden weer open zijn. Mogelijk moeten de supermarkten en bakkers dit gewonnen aandeel weer (deels) inleveren.
  2. Gezondheid, duurzaamheid en voedselveiligheid als trend: de verwachting is dat volkorenbrood gestaag doorgroeit. Het percentage consumenten dat regelmatig volkorenbrood eet is al hoog (47%); de groei zal daarom beperkt zijn. De vraag naar duurzame voeding groeit. Biologisch brood zit nog niet echt in de lift, maar andere basisvoedingsmiddelen als zuivel en eieren wel.
  3. Consumenten gaan anders eten en willen betalen voor producten met een duidelijke meerwaarde. Dit leidt tot een groei van nicheproducten, specialiteiten en exotische producten.
Artikelen / NBOV
Rob Jetten in gesprek met ondernemers Brood&Ko
Artikelen / NBOV
Ambachtelijke bakkers luiden de noodklok; en met succes!
Artikelen / Info en advies
Einde arbeidsovereenkomst december