Een lekker cadeau van de bakker – voor bijvoorbeeld een verjaardag, Moederdag, Sinterklaas of de kerstperiode – is leuk om te geven en fijn om te krijgen. Het loont daarom de moeite om een of meer cadeaupakketten in uw assortiment op te nemen. Er zijn wel regels en richtlijnen waarmee u rekening moet houden. In dit artikel vindt u daarvan een overzicht.
Met een cadeaupakket kunt u potentiële klanten kennis laten maken met uw producten. Daarnaast zijn ook zakelijke klanten vaak geïnteresseerd in pakketten, bijvoorbeeld voor hun personeel of relaties. U kunt pakketten samenstellen voor een specifieke feestdag (Sinterklaas, Pasen, de kerstdagen), of bijvoorbeeld op thema (geboorte, verjaardag, biologisch, lokaal). Het kan interessant zijn om samen te werken met collega-ondernemers uit de winkelstraat, buurt of streek. Denk bijvoorbeeld aan een borrelpakket met uw hartige koekjes of vijgenbrood, kaas van de ambachtelijke kaashandel, olijven van de traiteur en droge worst van de slager.
Ook bij cadeaupakketten moet u zich houden aan de regels voor etikettering, de vermelding van allergenen en de naamgeving van producten. Daarnaast zijn er regels voor alcohol en tabak, als u die in een cadeaupakket wilt opnemen.
Cadeaupakketten vallen onder de etiketteringsverordening. U moet de cadeaupakketten dus voorzien van productinformatie. Dit kan op de volgende manieren:
Vermeld daarnaast de uiterste houdbaarheidsdatum (t.h.t.) op ieder afzonderlijk product.
Gebruikt u een bestellijst, bijvoorbeeld in de drukke decembermaand?