eHerkenning straks onmisbaar

30 oktober 2019

De eHerkenning is een digitale toegangssleutel waarmee u online met de overheid kunt communiceren: een soort DigiD voor bedrijven. U heeft deze eHerkenning steeds vaker nodig om u online te identificeren bij de overheid. Daarom start de NBOV samen met MKB-Nederland en VNO-NCW een voorlichtingscampagne over de eHerkenning voor ondernemers in de ambachtelijke bakkerijsector. 

Met de eHerkenning krijgt u als ondernemer toegang tot de online dienstverlening van overheidsorganisaties. Zo doet u op één manier en met één inlogmiddel veilig en online zaken met de Rijksoverheid, gemeenten, provincies, waterschappen en andere publieke organisaties. 

Steeds vaker verplicht

Organisaties stellen het gebruik van eHerkenning steeds vaker verplicht:

  • Als u vanaf 1 november 2019 werknemers ziekmeldt bij het UWV, heeft u een eHerkenning nodig om in te loggen
  • Bij de Belastingdienst kunt met eHerkenning btw-aangifte doen. 
  • Om een subsidie of vergunning aan te vragen, heeft u steeds vaker een eHerkenning nodig. 

Betrouwbaarheidsniveaus

Het is belangrijk dat u op tijd de eHerkenning aanvraagt. Let daarbij op de verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Wanneer u daarnaast de NBOV vraagt om namens u zaken te regelen met bijvoorbeeld het UWV, dan moet u de NBOV machtigen om dat te doen. Dat kan met een ketenmachtiging.

Meer informatie over de aanvraag van de eHerkenning, de betrouwbaarheidsniveaus en de ketenmachtiging vindt u op de pagina eHerkenning.

Meer informatie over de eHerkenning leest u ook op eherkenning.nl/inloggen
 

Artikelen / NBOV
Werkgeverslasten moeten omlaag
Artikelen / Info en advies
De NBOV in Brussel
Artikelen / Info en advies
Belastingaangifte: dit zijn de regels voor aftrekbare zakelijke kosten