Fraude door personeel straks digitaal aangeven

15 oktober 2019

Ondernemers kunnen straks fraude door het eigen personeel digitaal doorgeven. Detailhandel Nederland en de stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD) werken namelijk aan een digitaal aangifteloket. Ondernemers die nieuwe medewerkers willen checken op interne fraude, kunnen dat nagaan in het Waarschuwingsregister van de stichting FAD. Daarin wordt personeel geregistreerd dat ontslagen is in verband met fraude.

Een voorwaarde voor registratie van personeel wegens fraude, is dat de ondernemer aangifte heeft gedaan bij de politie. Om die aangifte voor mkb-ondernemers zo eenvoudig mogelijk te maken, begint in Leidschendam een pilot waarbij mkb’ers die een medewerker in het Waarschuwingsregister willen laten opnemen, niet meer zelf naar de politie hoeven om aangifte te doen.
 

Een derde van de ondernemers doet geen aangifte

Uit een onderzoek onder zelfstandig ondernemers in de detailhandel die lid zijn van het Vakcentrum, blijkt dat een op de drie ondernemers geen aangifte (meer) doet van winkeldiefstal. Het kost ondernemers te veel tijd en ze hebben geen vertrouwen in een goede afwikkeling. Het Vakcentrum dringt daarom aan op een hogere prioriteit voor winkelcriminaliteit.

In een reactie op deze berichtgeving liet een woordvoerster van de politie in het Algemeen Dagblad weten dat ondernemers in de loop van 2020 voor alle vormen van winkeldiefstal digitaal aangifte kunnen doen.

Artikelen / NBOV
Werkgeverslasten moeten omlaag
Artikelen / Info en advies
De NBOV in Brussel
Artikelen / Info en advies
Belastingaangifte: dit zijn de regels voor aftrekbare zakelijke kosten