Is uw website toegankelijk?

1 oktober 2020

De week van 5 tot en met 9 oktober is ‘De Week van de Toegankelijkheid’. Dit jaar is er speciale aandacht voor digitale toegankelijkheid: hoe toegankelijk is uw website of webshop?

Ongeveer 20% van uw (potentiële) klanten heeft moeite met het bekijken en lezen van websites. Dit zijn vooral blinden, slechtzienden en mensen met dyslectie. Daarnaast hebben veel mensen moeite om kleinere lettergroottes te lezen, zelfs met een bril. Naarmate je ouder wordt, wordt het vaak ook lastiger om teksten te lezen die (te) weinig contrasteren met de achtergrond, zoals teksten die over foto’s zijn geplaatst. 

 

Een goed ontworpen website zorgt er daarom voor dat uw website een groter publiek bereikt. Zo’n website heeft nog meer voordelen, want een toegankelijke website is:

  • beter vindbaar door Google, waardoor deze meer bezoekers trekt;
  • gebruiksvriendelijk voor iedereen;
  • technisch optimaal, dus ook snel bij traag internet;
  • responsive: de weergave van de site past zich automatisch aan als de site wordt bekeken op smartphones en tablets.
Meer informatie, of aan de slag?
  • Bij Thuiswinkel.org kunt u eenvoudig nagaan of uw website toegankelijk is: u typt uw domeinnaam in de zelfscan-tool en deze scant dan uw website. 
  • Op de website van MKB-Toegankelijk vindt u een artikel met meer informatie en eenvoudige tips waarmee u als ondernemer uw website toegankelijk(er) kunt maken.
Artikelen / Branche
NBOV in gesprek met het ministerie van SZW
Artikelen / Branche
Energiebesparing en verduurzaming bij bakkerijen
Artikelen / Branche
Succesvolle lobby: extra verhoging minimumloon van de baan