Jongeren werven én houden in de bakkerij

Om te ontdekken wat jonge mensen belangrijk vinden in hun werk, is het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf samen met Stichting Bakkracht de campagne Nieuwe Generatie gestart. In deze campagne praatten we met jongeren die werken in een ambachtelijke of industriële bakkerij. Waarom kiezen ze voor dit vak? Wat vinden ze leuk aan hun werk? Wat hebben ze nodig om het goed te doen? Zo krijg je als werkgever duidelijke tips om jongeren te werven en te houden.

De campagne draait helemaal om de verhalen van deze jonge medewerkers. De video’s zijn leuk om naar te kijken en geven veel inspiratie. Je kunt ze vinden via Bakbekwaam op YouTube.

Creatief zijn, leren en samenwerken

Veel jongeren zeggen dat ze graag creatief zijn op hun werk. Ze willen zelf kiezen hoe hun product eruitziet en met smaken experimenteren. Ook vinden ze het leuk om mee te doen aan wedstrijden. Zo leren ze meer, en krijgen ze waardering voor hun werk.
Willem van der Ven zegt daarover:

“Hoe vaker je het doet, hoe beter je wordt. Dat is het leuke aan dit vak.”

Hij vindt ook de theorie belangrijk, zodat je echt goed kunt worden.

Jelle Lichtenberg werkt bij industriële bakkerij Wiltink. Hij zegt:

“We werken in ploegendienst als een team. Zo maken we samen het brood van die dag. Je werkt zelfstandig en met veel techniek.”

Veilig en gezond werken

De jonge medewerkers vinden het belangrijk om veilig en gezond te kunnen werken. Daarom gaat Bakbekwaam hier extra aandacht aan geven.

Waarom jongeren zo belangrijk zijn

De komende 15 jaar gaan ongeveer 11.000 mensen in de bakkerijsector met pensioen. Een deel van hen wordt vervangen door mensen die later instromen. Maar de meeste nieuwe medewerkers zullen jongeren zijn.

Daarom is het belangrijk dat bakkerijen zich richten op jongeren. Werkgevers moeten goed kijken naar wat jonge mensen nodig hebben en hoe ze dat kunnen bieden. Alleen zo blijft er genoeg personeel in de bakkerij.

Wachtwoord resetten