Tips bij uitval elektronisch betaalverkeer

Zoals eerder deze maand aangekondigd is het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) op 20 mei gekomen met adviezen voor consumenten en bedrijven om voorbereid te zijn op uitval van elektronisch betaalverkeer. Hieronder een aantal tips waarmee je kunt zorgen dat je bedrijf operationeel blijft.
Scenario: Uitval elektronisch betalen (tot 72 uur)

Praktische oplossingen:

  1. Voldoende contant wisselgeld
    • Zorg voor genoeg wisselgeld (kleine coupures) voor minimaal drie dagen.
    • Werk met afgeronde bedragen om het afrekenen te versnellen.
  2. Alternatieve betaalmethoden
    • Gebruik QR-codes met betaalverzoeken via mobiele apps.
    • Overweeg gebruik van coupons, tegoedbonnen of papieren incassoformulieren.
  3. Extra telecomverbinding
    • Installeer een tweede telecomverbinding via een andere provider.
    • Test regelmatig of deze alternatieve verbinding goed werkt.
  4. Papieren hulpmiddelen
    • Maak en gebruik een papieren prijslijst.
    • Zorg voor een analoge rekenmachine op batterijen.
  5. Duidelijke communicatie
    • Informeer je klanten duidelijk over de beschikbare betaalmogelijkheden.

Zorg goed voor elkaar

Wees behulpzaam en flexibel. Help klanten die niet goed voorbereid zijn, zodat iedereen soepel door de situatie heen komt.
Een uitgebreide lijst met tips in het geval van uitval kun je hier downloaden.

Het hele artikel lezen?

Wachtwoord resetten