Naast de feestdagen zijn er door het jaar heen veel speciale dagen, zoals de Dag van de Croissant, Carrotcake Dag, Internationale Vrouwendag of Complimentendag. Dit zijn mooie kansen voor ambachtelijke bakkers om meer klanten naar de winkel te krijgen. Maar hoe pak je dat slim aan?
Kies dagen die bij jouw bakkerij passen
Je hoeft niet aan elke inhaakdag mee te doen. Je vergroot de kans op succes juist door een beperkt aantal dagen uit te kiezen die aansluiten bij jouw assortiment, demografie, overtuiging of affiniteit. Heb je heerlijke glutenvrije producten? Dan is de Dag van de Coeliakie een mooie kans. Is jouw bakkerij gelegen in een wijk met veel gezinnen, dan is aanhaken bij de Dag van de Pedagogisch Medewerker wellicht een goed idee. Is jouw specialiteit taarten met fruit? Dan past Kersentaartdag perfect! Ligt een bepaald goed doel of thema je nauw aan het hart, kies dan een dag die daarbij aansluit.
Maak een speciale actie of product
Je kunt een speciaal product ontwikkelen dat past bij de dag. Denk aan een roze taartje voor Borstkankermaand of een feestelijke vriendschapskoekje voor de Dag van de Vriendschap. Een deel van de opbrengst doneren aan een goed doel kan extra sympathie en betrokkenheid opleveren. Bijvoorbeeld een donatie aan een borstkankerorganisatie tijdens Borstkankermaand.
Zorg voor zichtbaarheid
Laat je klanten op tijd weten dat je meedoet! Gebruik social media, een nieuwsbrief en aankondigingen in je winkel. Misschien is een advertentie in de lokale media ook een idee.
Slim plannen is belangrijk
Sommige periodes zijn rustiger in de bakkerij. Een goed gekozen inhaakdag kan dan nét voor wat extra drukte zorgen. Kijk vooruit en plan je acties slim in.
Wil je weten welke inhaakdagen er zijn? Frankwatching publiceert elk jaar een gratis inhaakkalender. Handig om alvast inspiratie op te doen!