In het kader van het Europese weerbaarheidsbeleid is ook de NBOV betrokken bij de uitwerking van scenario’s om in te spelen op calamiteiten. Denk daarbij aan uitval van telefonie, internet, elektriciteit. Op 20 mei komt het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB*) met adviezen voor consumenten en bedrijven. Ze vragen om voorbereid te zijn op een situatie waarin het tijdelijke (72 uur) niet mogelijk is om elektronisch te betalen. Dus als je niet met pin kunt betalen of geld kunt opnemen bij geldautomaten.
Advies aan consumenten
Consumenten krijgen advies om een kleine hoeveelheid contant geld in huis te hebben. Liefst in lage coupures en muntgeld.
Wat betekent dit voor jou als ondernemer?
Men verwacht dat klanten vanaf 20 mei vaker zullen vragen om wisselgeld in kleine biljetten en munten. Bereid je hier op voor:
Meer informatie en tips
Op PIN.NL vind je onder Terugvalopties pinnen informatie over hoe je als ondernemer de pininfrastructuur kunt verbeteren. In het advies van de MOB zullen deze tips ook terugkomen.
Belangrijk: vertrouwelijk
Ga vertrouwelijk om met deze informatie. Men wil geen extra aandacht voor het feit dat er tijdelijk meer contant geld aanwezig is in de kassa’s. Ook moet de planning van Brink’s, Geldmaat en De Nederlandsche Bank (DNB) niet verstoord worden. DNB, de voorzitter van het MOB, zal later de communicatie hierover verder coördineren.
* In het MOB werken onder andere banken, consumentenorganisaties, winkels, horeca, tankstations en DNB samen. Samen zorgen zij voor een veilig, toegankelijk en goed werkend betalingsverkeer.