Ondernemers hoeven mondkapjesplicht niet te handhaven

07 dec 2020

In een brief heeft minister Grapperhaus opheldering gegeven over wie wordt beboet: de klant of de winkelier als een klant zonder mondkapje de winkel binnengaat. Met de invoering van de wettelijke mondkapjesplicht op 1 december ontstond hierover onduidelijkheid. Een ondernemer hoeft niet handhavend op te treden en wordt daarmee dus niet beboet. Een klant die zonder mondkapje in de winkel is, kan juist wel een boete krijgen.  

Ondernemers moeten wel een actief deurbeleid voeren en klanten aanspreken op het dragen van een mondkapje. Zo wordt de naleving van de wet bevorderd. 


Advies NBOV

Wij adviseren ondernemers om klanten  aan te spreken op het dragen van een mondkapje en dit ook duidelijk te communiceren bij de entree en op de toonbank. Dat kan bijvoorbeeld via de posters die we een aantal weken geleden beschikbaar hebben gesteld. Op die manier wordt de klant meerdere keren gewezen op de verplichting tot het dragen van een mondkapje. Weigert de klant alsnog een mondkapje te dragen dan mag de klant uit de winkel worden geweerd. Als de klant dan toch de winkel ingaat, is hij of zij in overtreding met de wet en kan daarvoor dus een boete krijgen. De minister van Justitie zal naar verwachting hierover ook duidelijkheid geven aan gemeenten en handhavers.

Brief minister Grapperhaus over Handhaving mondkapjesplicht

Dit document downloaden? Log in of word lid van de NBOV
Artikelen / NBOV
Coronavirus: mondkapjesplicht
Artikelen / Branche
Terrassen deels open, einde avondklok in zicht
Artikelen / Branche
Interessetest bedrijfsopvolging bakkerij vernieuwd
Artikelen / Leden
Bakkerij Kees Gutter lanceert jubileummagazine