Als u gebeld wordt met de vraag om te adverteren, kan er sprake zijn van advertentiefraude. Hoe herkent u advertentiefraude, en hoe voorkomt u dat u er slachtoffer van wordt?
Let op als u een telefoontje of mail krijgt met de vraag om bijvoorbeeld
Dit soort bellers houdt over het algemeen een vaag verhaal. Ze stellen handige vragen en proberen zo akkoord op een voorstel te krijgen. Zij gokken erop dat u druk bent, dat een medewerker de telefoon opneemt of dat er om een andere reden niet goed geluisterd wordt. Het gesprek wordt opgenomen en mogelijk bewerkt, om zo te bewijzen dat er een mondelinge overeenkomst is gesloten.
Op deze werkwijze zijn veel verschillende varianten. U kunt ook per mail benaderd worden. U ontvangt dan bijvoorbeeld een ‘drukproef’ waarop u akkoord moet geven of waarvoor u uw bedrijfsgegevens moet sturen. Naderhand stelt de afzender dat u een volledige overeenkomst hebt gesloten. Of u moet een bepaalde onduidelijke code per mail sturen om aan te geven dat u geen overeenkomst sluit, maar dit blijkt dan de code voor akkoord te zijn.
Een aantal tips om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van dergelijke advertentiefraude:
Mocht u toch slachtoffer worden van advertentiefraude, doe dan altijd aangifte. Advertentiefraude is een vorm van acquisitiefraude, en dat is een misdrijf; de politie moet uw aangifte dus opnemen.
Als u facturen ontvangt naar aanleiding van advertentiefraude of heeft betaald, neem dan contact op met een van onze adviseurs op 0182 69 30 30.