Inkoop en ontvangst goederen

12 nov 2020

De producten, grondstoffen en halffabricaten die u inkoopt, moeten aan bepaalde eisen voldoen. Bij levering van de goederen controleert u of dat zo is. Daarnaast kan het handig zijn om afspraken te maken over de levering zelf, bijvoorbeeld over het moment van leveren, de betalingstermijn of productinformatie.

Hieronder vindt u:

  • tips om inkoopvoorwaarden op te stellen
  • een checklist voor goederenontvangst
  • informatie over wat u kunt doen als een levering niet in orde is

 

Inkoopvoorwaarden

In de inkoopvoorwaarden neemt u bijvoorbeeld de volgende zaken op:

 

  • De betalingstermijn van de geleverde goederen.
  • De prijs van de producten. Dit voorkomt verrassingen bij prijsschommelingen.
  • De termijn van leveren of de leveringsdagen met het tijdslot waarbinnen geleverd wordt.
  • De kwaliteitseisen waaraan een product moet voldoen. Bijvoorbeeld
    • de minimale houdbaarheid (t.h.t.) bij levering
    • de borging van Riskplaza audit+ door de leverancier
    • de grootte van de verpakkingen
  • Het verstrekken van de productinformatie. Hierdoor weet u wat er in het product zit; bij wijzigingen moet de leverancier u op de hoogte stellen. 

Ontvangst goederen

Let bij het leveren van de goederen op het volgende:

  1. Controleer de temperatuur van de gekoelde en diepgevroren goederen. Onderneem stappen als de temperatuur te hoog is. U kunt ook een uitdraai van de temperatuur van de koelwagen vragen aan de chauffeur.
  2. Controleer de aantallen van de geleverde goederen en of dit inderdaad de bestelde goederen zijn. 
  3. Controleer de houdbaarheid (t.h.t.) van de goederen.
  4. Controleer of alle verpakkingen onaangebroken en onbeschadigd zijn.

Wat doet u bij problemen?

  • Vindt u een afwijking op een van de bovenstaande punten? Dan mag u de goederen weigeren. Vraag uw leverancier om levering van de ontbrekende goederen, of vervanging van afwijkende goederen. Spreek af wanneer u de nieuwe goederen geleverd krijgt. 
  • Neemt een medewerker de goederen in ontvangst, geef dan aan dat hij bij problemen met de levering contact met u of zijn leidinggevende moet opnemen. 
  • Als de leverancier een voorstel tot verlenging van de t.h.t. doet, vraag dan de borging van deze verlenging aan. Ga niet akkoord met de verlenging zonder onderbouwing.
Het hele artikel lezen? Log in of word lid van de NBOV