Arend Kisteman
Voorzitter

Werken aan merken

14 jan 2021

Grote bedrijven doen het al jaren: zorgen dat de consument in één oogopslag ziet om welk merk het gaat. De grote gele M, de appel, de gekleurde letters van een zoekmachine. Zodra de consument het merk herkent, roept dat een bepaald gevoel op, bijvoorbeeld betrouwbaarheid, ambachtelijkheid, gezelligheid of innovatie.

Ook steeds meer bakkerijen werken aan de bekendheid van hun merk. De meeste bakkerijen drukken daarom al jaren hun bedrijfslogo op hun verpakkingen en kleding. Sommigen ‘upgraden’ hun logo, zodat het weer van deze tijd is. En steeds vaker zetten ze op elke foto die op social media geplaatst wordt het logo van de bakkerij.

Niet alleen ondernemers, maar ook brancheverenigingen werken aan hun merk. We kennen allemaal Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wel: menig restaurant of café heeft een sticker of bordje op de deur met het logo van deze vereniging. Een andere bekende is de BOVAG. Bedrijven die lid zijn van BOVAG vertellen dit graag aan hun klanten, want BOVAG straalt betrouwbaarheid uit.

NBOV als merk

Bij de NBOV werken we eveneens aan ons merk. Het logo is gemoderniseerd en in alle uitingen komt het beeldmerk terug. Er zijn bordjes die je aan de pui van je winkel kunt hangen, paraplu’s, stickers voor op de deur en vloerstickers voor in de winkel.

Toch krijg ik weleens reacties dat leden het jammer vinden dat het logo van de NBOV op sommige uitingen staat. Misschien hebben die leden bij de NBOV nog niet het gevoel van een BOVAG. Voor die leden hebben we onze Social Media Post Maker van een neutrale variant voorzien.

De NBOV werkt ook aan de bekendheid van ons merk bij de consument. Jullie hebben dat het afgelopen jaar al een paar keer kunnen zien, en dat zal steeds vaker gebeuren. Binnenkort hebben we weer iets leuks; ook daar bieden we de mogelijkheid voor een neutrale variant. Toch daag ik jullie uit om te kiezen voor de variant met het logo van de NBOV. Samen kunnen we namelijk nog sneller werken aan de bekendheid van het merk NBOV, zodat de consument de NBOV gaat zien als een betrouwbaar merk.

Artikelen / Blogs
Rust, reinheid, regelmaat
Artikelen / Blogs
NBOV: ieders mening telt!
Artikelen / Blogs
Verandering is de enige constante