Martijn Verkerk van NBOV naar gezondheidszorg

17 jun 2021

Na 14 jaar communicatie over, voor en namens de bakkerijbranche is het voor NBOV-communicatieadviseur Martijn Verkerk tijd om de bakens te verzetten. “Bij de NBOV heb ik alles op communicatiegebied mogen doen. Een geweldige tijd bij een prachtige organisatie. De nieuw ingezette koers is helder en toekomstgericht. Ik ben blij dat ik daaraan heb kunnen meewerken. Ik draag het stokje dan ook met een goed gevoel over.”

In april 2007 begon Martijn als junior communicatiemedewerker bij de NBOV. In die periode veranderde het tempo en de inhoud van het communicatievak. “Van fax naar Instagram,” lacht hij. Velen kennen Martijn van zijn betrokkenheid bij de vakwedstrijden. “Die hadden het destijds steeds moeilijker om aansluiting te vinden bij de doelgroep. Voor de NBOV was dat het moment om in te springen. De vakwedstrijden zijn immers een belangrijk podium voor talenten, onder wie veel toekomstige ondernemers, en een uithangbord voor het ambacht en de hele branche.”

24 uur per dag

De vernieuwingsslag van de NBOV heeft voor nogal wat veranderingen gezorgd, vertelt Martijn. “De verandering van reactief problemen oplossen naar proactief problemen voorkomen vraagt ook iets van de manier van communiceren. Communicatie wordt steeds belangrijker en gaat eigenlijk 24 uur per dag door. De coronacrisis is daarvan een goed voorbeeld: dat was echt de meest hectische periode die we als organisatie hebben meegemaakt. In eerste instantie waren onze voorzitter en directeur vooral bezig om te zorgen dat de bakkers mochten openblijven. In de tussentijdse telefoongesprekken verzonnen we samen de actie #wijblijvenbakken.”

Daarna werden de maatregelen, protocollen en financiële regelingen in Haagse kringen besproken. “Na elk overleg en bij elke verandering moest er weer gecommuniceerd worden. De interne samenwerking liep heel goed. De ene collega lobbyde in Den Haag, de ander sprak met ondernemers, een volgende leverde teksten aan voor publicaties. Iedereen was erop gericht om de leden zo goed mogelijk te helpen. Tijdige en volledige communicatie was daarbij essentieel. Met zoveel informatie en onzekerheid moet je als brancheorganisatie een baken voor ondernemers zijn. Leden moeten immers weten waar zij aan toe zijn. Ik ben er enorm trots op dat ik daaraan mijn bijdrage heb kunnen leveren. Dat heeft de NBOV, met alle betrokken leden en collega’s, en in samenwerking met andere organisaties toch mooi voor elkaar gekregen. Voor de NBOV is het belangrijk dit vast te houden. De ambachtelijke bakker wordt vaak als voorbeeld gebruikt door diverse partijen en als vereniging met een brede achterban laten wij het geluid van die bakkerondernemers horen. Daarom moet eigenlijk iedere ambachtelijke bakker lid zijn van de NBOV!”

Tekst gaat door onder de foto.

Martijn Verkerk

En dan toch: een andere uitdaging. “Voor mijzelf geldt: af en toe moet je eens goed in de spiegel kijken. Wat wil ik de komende jaren doen en bereiken? Ik heb hier mijn vak in de volle breedte kunnen beoefenen, en ben benieuwd wat mijn kennis elders waard is. Vanaf juli ga ik daarom aan de slag als senior communicatieadviseur bij een organisatie in de gezondheidszorg.”

Artikelen / Branche
Schaderegeling getroffen ondernemers Limburg in de maak
Artikelen / Info en advies
Coronavirus: Vaccineren? Ga in gesprek!
Artikelen / Branche
Steeds meer Nederlanders eten volkorenbrood