bestuur tijdens ledenvergadering

ALV wordt Ledenraad (LR) 

 

Tot 21 april 2022 was de Algemene Ledenvergadering (ALV) het belangrijkste orgaan in de vereniging. De ALV stelde de missie, visie en strategie vast, de (meer-)jarenplannen en het jaarverslag en de jaarrekening. Daarmee hield de ALV toezicht op het bestuur.  Op 13 oktober 2021 besloten de leden om de structuur van de NBOV aan te passen.  Op 21 april 2022 vond de laatste ALV plaats, waarin de statuten werden gewijzigd. Dit betekent dat een Ledenraad de taken van de ALV overneemt.

De statuten van 7 juli 2022 vindt u hier.

 

Wat is er veranderd?

In het ‘oude’ model werd veel overgelaten aan het bestuur. Zowel de voorbereiding als besluitvorming en uitvoering. De jaarlijkse toets door de ALV was vooral formeel door een kleine groep van leden. In het nieuwe model worden meer leden betrokken bij de vereniging, maar wel met verschillende taken. Aan de voorkant van het proces, als er besluiten moeten worden genomen over de inhoud. Aan de achterkant van het proces bij de toetsing.  

De ledenraad (LR)

De LR neemt de taken en bevoegdheden over van de ALV, en bestaat uit 12 personen. De Ledenraad is een afspiegeling van de leden van de vereniging en is inhoudelijk betrokken bij de vaststelling van de missie, visie en strategie. De Ledenraad toetst of het bestuur zijn bestuurstaken goed uitvoert binnen de kaders van die strategische visie.

Commissies

Voor relevante inhoudelijke onderwerpen vraagt het bestuur advies aan ledencommissies. Dat gebeurt op verschillende inhoudelijke onderwerpen zoals de cao, onderwijs, vaktechnische zaken. De directie heeft - met de organisatie - de rol om al deze zaken te regelen. Zowel wat inhoud betreft als het proces.

Bestuur

De taken van het bestuur zijn niet aangepast. Wel is er een duidelijke profielschets gemaakt en zijn de statuten aangepast aan wijzigingen in de wet. Hier staat meer informatie over het bestuur.