In het aankooptraject zien we negen fases:
Ben je ervan overtuigd datje een bakkerij wil overnemen? Zet dan meteen je wensen op papier. Deze lijst, een zogenaamd acquisitieprofiel, is de basis waarmee je bakkerijen zoekt en beoordeelt. In het profiel benoem je zaken als:
Ga je in gesprek met een verkopende partij? Tijdens de eerste kennismaking gebruiken veel partijen een geheimhoudingsverklaring. Dit voorkomt dat informatie over de organisatie op straat komt te liggen. De wetenschap dat een bakkerij van eigenaar gaat veranderen, kan zorgen voor onrust bij medewerkers en klanten. Concurrenten kunnen hiervan profiteren.
De verkopende partij stelt een verkoopmemorandum op met verkoopmotieven. Je richt je met je analyse op financiële gegevens, taxatierapport, inventaris, huidige huurcontracten, loonstroken en arbeidsvoorwaarden, personeel, klanten en groeipotentie.
De volgende stap is het vaststellen van een maximale koopsom of een indicatie met een minimum- en maximumbedrag. Vervolgens ga je op zoek naar financiële middelen. Het is het meest ideaal om het grootste gedeelte van een overname te financieren uit eigen middelen. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar. Je vindt meer financieringsinformatie op ikgastarten.nl. Voorbeelden zijn:
Deze stap start in de meeste gevallen met het opstellen van een intentieverklaring. Deze verklaring is de basis voor een mogelijk koopcontract.
Tot nu toe heb je met name gebruik gemaakt van de informatie die de verkopende partij jou heeft gegeven. Nu ga je zelf op onderzoek uit. Je bezoekt de bakkerij, vraagt informatie op over lopende leasecontracten, onderhoudscontracten et cetera. Denkt na over de benodigde (vervangings-)investeringen en beoordeelt de vraagprijs. Je voert een haalbaarheidsonderzoek of concurrentieanalyse uit of kiest voor een vestigingsplaatsonderzoek.
Voldoet de aangeboden bakkerij aan je wensen en krijg je de financiering rond? Dan start de onderhandeling. Bepaal vooraf met je adviseur welke strategie je voert.
Is alle bedrijfsinformatie boven tafel, dat wordt het koopcontract opgesteld.
Nu de koop rond is, is het van belang dat je een aantal zaken op orde krijgt. Denk hierbij aan vertrouwen van het personeel. Hun arbeidsovereenkomst is namelijk automatisch overgegaan op de koper. Denk ook aan het vertrouwen van klanten en leveranciers en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK). Het is ook belangrijk om de financiën op orde te hebben. Is dit niet je sterkste punt, zoek dan een boekhouder of accountant.