Fases van het aankooptraject

In het aankooptraject zien we negen fases:

1. Koopprofiel

Ben je ervan overtuigd datje een bakkerij wil overnemen? Zet dan meteen je wensen op papier. Deze lijst, een zogenaamd acquisitieprofiel, is de basis waarmee je bakkerijen zoekt en beoordeelt. In het profiel benoem je zaken als:

  • Wil je een broodbakkerij en/of een banketbakkerij?
  • Met hoeveel personeelsleden wil je werken?
  • Wat moet de gewenste omzet zijn? En het rendement?
  • Hoeveel winkels wil je? Heb je voorkeur voor locatie? Kan je uitbreiden?

2. Kennismaken en geheimhouding

Ga je in gesprek met een verkopende partij? Tijdens de eerste kennismaking gebruiken veel partijen een geheimhoudingsverklaring. Dit voorkomt dat informatie over de organisatie op straat komt te liggen. De wetenschap dat een bakkerij van eigenaar gaat veranderen, kan zorgen voor onrust bij medewerkers en klanten. Concurrenten kunnen hiervan profiteren.

3. Analyse en waardebepaling

De verkopende partij stelt een verkoopmemorandum op met verkoopmotieven. Je richt je met je analyse op financiële gegevens, taxatierapport, inventaris, huidige huurcontracten, loonstroken en arbeidsvoorwaarden, personeel, klanten en groeipotentie.

4. Financierbaarheid

De volgende stap is het vaststellen van een maximale koopsom of een indicatie met een minimum- en maximumbedrag. Vervolgens ga je op zoek naar financiële middelen. Het is het meest ideaal om het grootste gedeelte van een overname te financieren uit eigen middelen. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar. Je vindt meer financieringsinformatie op ikgastarten.nl. Voorbeelden zijn:

  • eigen middelen: bijvoorbeeld overwaarde van je huis.
  • lening van derden: bijvoorbeeld van familie of netwerkrelaties.
  • bank: bijvoorbeeld rekening-courant krediet of middellange lening.
  • de verkoper leent je geld: bijvoorbeeld vaste lening of een lening afhankelijk van de toekomstige winst van de onderneming.
  • betalingen in termijnen, gefaseerde overname.
  • lening bij Kredietunie Bakkerij Ondernemers.

5. Intentieverklaringen en onderhandelingen

Deze stap start in de meeste gevallen met het opstellen van een intentieverklaring. Deze verklaring is de basis voor een mogelijk koopcontract.

6. Eigen onderzoek

Tot nu toe heb je met name gebruik gemaakt van de informatie die de verkopende partij jou heeft gegeven. Nu ga je zelf op onderzoek uit. Je bezoekt de bakkerij, vraagt informatie op over lopende leasecontracten, onderhoudscontracten et cetera. Denkt na over de benodigde (vervangings-)investeringen en beoordeelt de vraagprijs. Je voert een haalbaarheidsonderzoek of concurrentieanalyse uit of kiest voor een vestigingsplaatsonderzoek.

7. Onderhandelingsstrategie

Voldoet de aangeboden bakkerij aan je wensen en krijg je de financiering rond? Dan start de onderhandeling. Bepaal vooraf met je adviseur welke strategie je voert.

8. Opstellen koopcontract

Is alle bedrijfsinformatie boven tafel, dat wordt het koopcontract opgesteld.

9. Afronding

Nu de koop rond is, is het van belang dat je een aantal zaken op orde krijgt. Denk hierbij aan vertrouwen van het personeel. Hun arbeidsovereenkomst is namelijk automatisch overgegaan op de koper. Denk ook aan het vertrouwen van klanten en leveranciers en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK). Het is ook belangrijk om de financiën op orde te hebben. Is dit niet je sterkste punt, zoek dan een boekhouder of accountant.

Wel of niet kopen?

Een bakkerij overnemen is geen beslissing die je iedere dag neemt. Niet gek dus al je vragen hebt! Neem contact op met onze adviseur.
Wachtwoord resetten