Gebruik van logo's en beeldmerken

Een slagroomtaart met het logo van Ajax, tompoezen met het logo van Feyenoord – het zijn vaak mooie inhakers om klanten te trekken. Wil je een logo, beeldmerk of ander onderscheidend teken van een bedrijf of organisatie op je producten gebruiken? Dan heb je daar toestemming van de eigenaar voor nodig.

Op logo’s of (beeld)merken kan merkenrecht rusten. Een logo of beeldmerk is vaak een afbeelding, zoals bijvoorbeeld de schelp van Shell. Maar het kan ook een woord of initialen zijn, zoals bij IKEA, de Teletubbies, K3 of de dubbele C van Chanel. Soms rust er merkenrecht op een specifieke vorm (een Coca Cola flesje), een kleur of andere tekens, zoals de drie strepen van Adidas.

Merkenrecht

Als er merkenrecht op een logo, beeldmerk, vorm, kleur of teken rust, mag je deze alleen gebruiken met toestemming van de eigenaar. Soms vraagt de eigenaar daarvoor een vergoeding. Grote merken en organisaties werken vaak met licenties: je koopt het recht om bijvoorbeeld een stripfiguur of logo te gebruiken. Deze organisaties doen regelmatig onderzoek naar misbruik.

Vraag je geen toestemming en ontdekt de eigenaar dat je het logo of beeldmerk hebt gebruikt? Dan kan de eigenaar je een rekening sturen voor het gebruik ervan. Vraag dus altijd eerst toestemming voor je je gebak versiert met het logo van een bekende voetbalclub.

 

Meer weten over logo's en beeldmerken?

Als bakker wil je niet alles zelf hoeven uitzoeken. Daarom delen wij praktische informatie met leden. En heb je als lid vragen? Dan bel je ons!

Het hele artikel lezen?

Wachtwoord resetten