Faillissement energieleverancier

In de afgelopen jaren kwam het weleens voor dat een energieleverancier faillissement ging. Als je energie afneemt van zo’n bedrijf kan dat vervelende gevolgen hebben, zoals nieuwe, hogere tarieven. We leggen hier uit wat een faillissement kan betekenen voor kleinverbruikers. Dat zijn afnemers met een elektriciteitsaansluiting van maximaal 3 x 80 ampère en een gasaansluiting met een maximale capaciteit van 40m3(n)/uur. Aansluitingen boven deze waarden gelden als een grootverbruikersaansluiting.

Aansluitingen van kleinverbruikers vallen onder de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Voor grootverbruikers gelden andere regels. Ben je grootverbruiker en heb je problemen met je energieleverancier? Neem dan contact op met de bedrijfsadviseurs van de NBOV.

In het kort: wat kan je doen?

Op de website van de energieleverancier die faillissement heeft aangevraagd, staat meestal wat de situatie is en wat de vervolgstappen zijn. Ga bijvoorbeeld naar de algemene voorwaarden. Daar staat meestal wat er gebeurt bij een faillissement. Krijg je een bericht van de curator? Geef dan het bedrag door dat je nog tegoed hebt van de energieleverancier.

Gevolgen faillissement voor kleinverbruikers

Een faillissement van de energieleverancier heeft voor kleinverbruikers de volgende gevolgen:

  • Tijdens een faillissement van een bedrijf regelt een curator alle zaken namens het bedrijf. De curator wordt daarom je contactpersoon.
  • Zodra een leverancier geen gas of elektra meer kan leveren of faillissement aanvraagt, trekt de ACM de vergunning in. De leverancier mag dan geen gas en elektra meer leveren. Je bent dan niet direct afgesloten van gas en elektra. Het is wettelijk geregeld dat de levering doorloopt.
  • Binnen 20 dagen krijg je automatisch een nieuwe energieleverancier. Daarvoor hoef je zelf niets te doen. Het huidige contract stopt dus niet automatisch door het faillissement.

Nieuwe leverancier, nieuw contract

De nieuwe leverancier kan besluiten het oude contract en dus je oude tarieven over te nemen. Meestal doet de nieuwe leverancier een nieuw aanbod. Tijdens de overgangsperiode tussen de oude en nieuwe leverancier, kan je het oude contract niet zelf opzeggen. Zodra je vanwege een faillissement een nieuwe leverancier krijgt, kan je dat nieuwe contract opzeggen tegen de wettelijke opzegtermijn van 30 dagen.

Hoe zit het met de tarieven?

Mogelijk betaal je door de overgang naar een nieuwe leverancier hogere leveringstarieven. Voor kleinverbruikers controleert de ACM of de tarieven niet te hoog zijn. De energieleverancier moet daarmee dus rekening houden bij het bepalen van de tarieven. Voor grootverbruikers is dit niet wettelijk geregeld. Ben je het niet eens met de tarieven? Stap dan na de wettelijke opzegtermijn van 30 dagen over naar een andere leverancier.

Hoe zit het met de lopende betalingen?

Voor gas en elektra die je hebt afgenomen, moet je betalen. We kunnen ons voorstellen dat je de meest recente betalingen wil laten storneren via de bank. Maar dat raden we af. Je loopt dan namelijk het risico dat je alsnog een aanmaning ontvangt om te betalen. Betaal je na deze aanmaning niet, dan worden er incassokosten in rekening gebracht.

Hoe zit het met geld terugkrijgen aan het eind van het jaar?

Heb je een voorschotbedrag betaald en daarom nog een bedrag tegoed van de oorspronkelijke leverancier? Dan kan je dit bedrag aan de curator doorgeven. De kans is klein dat je dit bedrag terugkrijgt, want bij een faillissement vragen veel bedrijven geld terug. Het is echter altijd de moeite waard om dit te doen.

Let op: bereken niet zelf wat je na verrekening nog moet betalen aan de leverancier. Dit wordt in de meeste gevallen uitgesloten in de algemene voorwaarden en is daarom niet toegestaan.

 

Is jouw leverancier failliet?

Dan kan dat gevolgen hebben voor bijvoorbeeld je tarief. Wil je dat iemand meedenkt over de gang van zaken? Laat het ons weten.
Wachtwoord resetten