De Kunst van het Ambacht

De NBOV lobbyt intensief en op vele onderwerpen, in Den Haag en in Europa. Hét kenmerk van lobbyen is dat het vooral lang duurt en meestal onzichtbaar is. Of het nu gaat om de kosten van het betalingsverkeer, de arbeidswetgeving die niet werkt, de hoge kosten van energie en energietransitie of om minder regels. We praten er al jaren over en toch lijkt er weinig te gebeuren. Lobbyen is namelijk een kwestie van afwegen van belangen. In het Haagse overleg krijgen de grote spelers bovendien vaak meer aandacht dan de kleinere mkb’ers, terwijl mkb-bedrijven toch vorstelijk bijdragen aan de BV Nederland. Daarmee is lobbyen vooral ook een kwestie van geduld.

Totdat de pers er lucht van krijgt en je plotseling gebeld wordt door de media: het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio, SBS 6, Radio Limburg, TV Utrecht, de NOS, Radar en nog een aantal andere zenders en kranten. Onverwacht komt je onderwerp dan ook nog ter sprake bij Jinek, terwijl daar de drie Meesters Robèrt van Beckhoven, Hidde de Brabander en Rudolph van Veen aan tafel zitten. Iedereen wil ineens met een bakker praten over belangrijke actualiteiten of over de bakkers praten met de NBOV. Over de Kunst van het Ambacht.

Die interesse van de media is óók een resultaat van jarenlang lobbyen: voortdurend aandacht vragen voor zaken die beter kunnen of moeten. Dat is precies waar een brancheorganisatie voor is bedoeld: belangen behartigen, iets bereiken voor en namens de ambachtelijke bakkers, in Den Haag en in Brussel. Achter de schermen en ervoor. Hoe zichtbaarder, hoe beter en hoe beter we de Kunst van het Ambacht promoten. En dat doen we graag, want als je het publiek bereikt, bereik je ook de politiek. Drie keer links is immers ook rechts.

Geschreven door: Marie-Hélène Zengerink, Algemeen Directeur
Wachtwoord resetten