Eind september verschenen de eerste berichten dat een aantal supermarkten producten met sesamzaad uit hun schappen haalden. Het leek even een ver-van-ons-bed-show, maar ook het ambacht moest er uiteindelijk aan geloven: een paar weken geleden kreeg ik ook een melding van mijn leveranciers dat ik vervuild sesamzaad geleverd heb gekregen.
En dan zie je dat dit eigenlijk in onze branche niet heel vaak voorkomt. Persoonlijk had ik geen idee wat ik precies moest doen, en ook voor mijn leveranciers was het nieuw. Even een recall-melding maken bij de NVWA, het overgebleven sesamzaad moest terug, en de producten waar het in gebruikt was, konden vernietigd worden. Klinkt vrij makkelijk. Maar wist je dat als je 25 kg sesamzaad gebruikt hebt, je volledig moet kunnen aantonen waar dit is gebleven?
Die traceerbaarheid is heel belangrijk en daarom ben je dat ook verplicht. Ik kan wel zeggen dat ik dit in mijn bedrijf niet perfect op orde had en dat het even een klus was om uit te zoeken waar al dat sesamzaad heen was gegaan. Gelukkig was nog niet de hele zak gebruikt, maar we hebben aardig wat producten moeten vernietigen.
Traceerbaarheid gaat steeds belangrijker worden: waar komen onze grondstoffen vandaan, en waar gaan ze naar toe? Wat zit er precies in onze producten, en communiceren we dit wel goed?
Bij de NBOV helpen we hier graag mee, en ik heb dus zeer recent gemerkt dat we daar behoorlijk veel verstand van hebben. Op de NBOV-website staan ook handige tools die hierbij kunnen helpen: lijsten waarop je schrijft wanneer je een grondstof hebt geopend en welke lotcode deze heeft. Op deze manier weet je veel beter welke grondstof je in welke periode hebt gebruikt.
Achteraf gezien had het mij veel werk gescheeld als we dit beter hadden bijgehouden. Hopelijk komt iets dergelijks niet meer voor. Die garantie hebben we echter niet, en dan kun je maar beter voorbereid zijn!