Help klanten bij gezonde keuze

De Europese Commissie introduceert een werkplan om consumenten bewuster te maken van wat er in eten zit. Dit plan is onderdeel van de ‘Boer-naar-bord-strategie’, die de komende jaren centraal staat in het Europese beleid. De Nederlandse overheid komt met een nieuw voedingskeuzelogo, de Nutriscore, met eisen om dit logo te voeren. Je klanten vragen daardoor vaker naar producten die in een bewust eetpatroon passen. Door producten zoals volkoren- en bruinbrood in de schijnwerpers te zetten, spelen bakkers in op deze vraag.

Gezonde keuze in de spotlight

Volkoren- en bruinbrood staan in de Schijf van Vijf en vormen de basis voor de goede voeding. Volkorenbrood levert daarvan de grootste hoeveelheid voedingsvezels, vitamines en mineralen, doordat de gehele graankorrel is gebruikt. Ook roggebrood is een mooi voorbeeld van een gezonde keus: in Fries roggebrood is bijvoorbeeld de hele graankorrel alleen geplet.

Als je deze producten promoot, maak je de gezonde keus voor je klant eenvoudiger. Dat kan bijvoorbeeld door je schappen in te delen in wit, bruin en volkoren. Of door een vezelweek te houden waarin je producten met veel vezels centraal stelt.

Verschillende portiegroottes: meer keuze

Bakkerijen maken en verkopen natuurlijk ook producten om op bijzondere momenten van te genieten, zoals gebak, chocolade of speciaalbrood. Ook deze producten kan je passend maken voor een bewuster eetpatroon. Kijk je bijvoorbeeld wel eens naar de grootte van je gebak? Bied bijvoorbeeld eens koeken of gebak in verschillende groottes aan. Op die manier kan je testen welk formaat het beste verkoopt. Een kleiner product bevat minder voedingswaarde en kan zo de inname van suiker, zout en vet uit bakkerijproducten verminderen.

Snij je taarten in porties? Dan is het misschien handig om verschillende portiegroottes aan te houden, dus bijvoorbeeld smallere en bredere punten. Zo kan iemand zelf kiezen hoe groot zijn portie is. Geef daarnaast ook aan voor hoeveel personen een taart geschikt is, bijvoorbeeld: deze taart is voor 6-8 personen. Op de website van het RIVM vind je Portie-online: een handige tool met de portiegrootte voor voedingsmiddelen.

Toevoegingen maken het verschil

Vaak kopen bakkers hun slagroom gezoet in bij de leverancier. De hoeveelheid suiker is standaard 10%, maar er zijn ook soorten met 7,5% toegevoegd suiker beschikbaar. Door slagroom met minder suiker te gebruiken, verminder je de hoeveelheid suiker in je gebak flink. Don Freriks van Banketbakkerij van Dijk in Gouda gebruikt deze slagroom met minder suiker voor zijn producten. Hij kreeg na de overstap geen vragen van consumenten over de producten. “Daarnaast is de slagroom op een prettige manier te verwerken en komen de smaken van de andere grondstoffen goed tot hun recht,” zegt Freriks.

 

Meer weten over hoe jij klanten de gezonde keuze laat maken?

Bij de NBOV geloven we in persoonlijk contact. We hebben experts in huis die je graag advies op maat geven.

Het hele artikel lezen?

Wachtwoord resetten