Inspecties van de NVWA

Inspectiediensten als de NVWA, de Omgevingsdienst of de Arbeidsinspectie kunnen een inspectie uitvoeren van je onderneming. Aangekondigd of onaangekondigd. De NBOV heeft de verschillende inspectiediensten voor je op een rijtje gezet. Ook vind je hier de checklists voor aangekondigde en onaangekondigde inspecties. Handig, want daarmee ben je altijd goed voorbereid.

De volgende inspectiediensten kunnen bij je bakkerij langskomen voor een inspectie:

  • NVWA: hygiëne, handhaven rookverbod, alcoholbeleid, allergeneninformatie
  • Omgevingsdienst: milieucontrole, afvalwater, vetafscheider, energie informatieplicht, brandblusinstallaties
  • Brandweer: brandveiligheid
  • Agentschap Telecom: weegschalen voor verkoopgebruik
  • Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T): plastic tassen en plaagdierpreventie bij buitengebruik
  • Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW, sinds 1 januari 2022 Arbeidsinspectie): arborichtlijnen/arbeidsomstandigheden

Bij een aangekondigde inspectie hoor je vooraf wie komt inspecteren en wat het doel is. Een onaangekondigde inspectie toont je bedrijf zoals het op dat moment is. Inspecties van de NVWA zijn bijvoorbeeld altijd onaangekondigd. Onderstaande checklists bieden houvast bij inspecties:

Checklist aangekondigde inspectie

  1. Maak een overzicht van de gevraagde stukken of werkwijzen.
  2. Zorg dat je bedrijf netjes en schoon is.
  3. Bied de inspecteur wat te drinken aan, dit opent het gesprek.
  4. Toon het bedrijf op de punten die van belang zijn. Laat de inspecteur nooit alleen.
  5. Blijf kalm als de inspectie niet verloopt zoals je had verwacht.
  6. Vraag de inspecteur om de bevindingen en geef aan dat je die graag ontvangt. Antwoord alleen op vragen als dit ter onderbouwing is. Je bent niet verplicht te antwoorden.
  7. Zijn er afwijkingen gevonden tijdens een inspectie? Neem contact op met de NBOV voor ondersteuning en begeleiding bij de afhandeling.

Checklist onaangekondigde inspectie

  1. Vraag de inspecteur(s) om legitimatie.
  2. Vraag naar het doel van de inspectie.
  3. Bied de inspecteur wat te drinken aan, dit opent het gesprek.
  4. Zoek de relevante documenten of werkwijzen op of vraag een medewerker dit te doen.
  5. Toon het bedrijf op de punten die van belang zijn. Laat de inspecteur nooit alleen.
  6. Stel zelf vragen als het doel van de inspectie niet duidelijk is.
  7. Blijf kalm als de inspectie niet verloopt zoals je had verwacht.
  8. Vraag de inspecteur om de bevindingen en geef aan dat je die graag ontvangt. Antwoord alleen op vragen als dit ter onderbouwing is. Je bent niet verplicht te antwoorden.
  9. Zijn er afwijkingen gevonden tijdens een inspectie? Neem contact op met de NBOV voor ondersteuning en begeleiding bij de afhandeling.

 

Wil jij meer weten over de NVWA?

Elke onderneming is anders, elke bakkerij is anders. Wil je als lid advies op maat? Neem contact op met de NBOV.

Het hele artikel lezen?

Wachtwoord resetten
Lid worden

Geniet van alle voordelen die een NBOV-lidmaatschap te bieden heeft