Betalen steeds lastiger voor ondernemers

Betalen wordt steeds meer een probleem. Contant geld is onvoldoende aanwezig en sealbags en geld storten is nog steeds lastig. Digitaal betalingsverkeer is volledig ingeburgerd. De overheid stimuleert dit bovendien sinds het begin van de coronaperiode. Helaas blijven de kosten van pinnen voor ondernemers hoog. En voorlopig zien we nog weinig beweging bij de banken als het gaat om pinkosten. Ondernemers rapporteren de afgelopen tijd een toename van het aantal pintransacties in de winkel, mede door corona. Leden zien helaas ook de transactiekosten toenemen en benaderen de NBOV met vragen.

Pinnen – ja graag?

De kosten van het betalingsverkeer zijn over het algemeen een probleem. Zowel De Nederlandsche Bank als de minister vinden het niet onlogisch dat klanten daarvoor betalen. De NBOV maakt zich in dat kader voortdurend hard voor lagere transactiekosten voor ondernemers. We hebben ons dan ook intensief ingezet om daarover afspraken te maken met de bekendste banken: Rabobank, ING Bank en ABN Amro Bank. Helaas willen de banken zich vooralsnog niet vastleggen aan heldere tarieven en het is niet duidelijk waarom niet.

Nu er onvoldoende contant geld circuleert en afstorten nog steeds lastig is, kaarten we dit probleem opnieuw aan. Daarnaast overleggen we met andere partijen die betaaldiensten aanbieden, want de transactiekosten voor ondernemers moeten omlaag. Het grote voordeel van partijen die geen bank zijn, is dat overstappen eenvoudiger is. De (emotionele) band die je als ondernemer met een bank hebt, hoeft niet te worden opgegeven. Zodra we daarover meer kunnen melden, laten we dit weten.

Inzicht in pinbundels en pinschijven

Uit contacten met leden komt naar voren dat de afspraken met de bank over transactiekosten voor veel leden onduidelijk of onbekend zijn. Bij Rabobank en ABN Amro Bank betaal je per bundel. Met andere woorden: het bedrag per transactie betaal je alleen als je exact aan de bundelgrootte voldoet. Dat lukt vrijwel nooit, meestal gebruik je minder of meer. Let op: de bank informeert je niet over het wijzigen van je pinbundel wanneer je die maandelijks overschrijdt of deze juist te ruim is. Als je de bundel overschrijdt betaal je weer het veel hogere basistarief.

ING Bank onderscheidt zich van de andere twee banken door pinschijven aan te bieden in plaats van pinbundels. Bij het bereiken van een nieuwe schijf gaan de kosten per transactie omlaag. Het voordeel is dat je nooit betaalt voor transacties die niet zijn afgenomen. Het nadeel is dat je eerst de lage schijven moet doorlopen (met een hoger tarief), voordat je in de gunstige schijven terechtkomt. Elke maand betaal je dus eerst het hogere tarief, waarna in de loop van de maand het tarief naar beneden gaat.

Tips

Zolang we je geen aantrekkelijke deal kunnen bieden, geven we je de volgende tips mee:

  • Controleer je huidige afspraken over pinkosten. In alle gevallen is een pinbundel beter dan geen pinbundel.
  • Maak aan het eind van een periode (maand, kwartaal of jaar) een overzicht van je pintransacties en de bijbehorende kosten. Ontdek je een patroon in de verschillende maanden, dan kan je tijdig de bundel aanpassen.
  • Pas je bundel aan voor de maanden waarin je meer transacties verwacht.
Wachtwoord resetten