Het AVG-programma waarschuwt dat datalekken steeds vaak voorkomen. Zo zijn bedrijven als NS, Vodafone Ziggo en Heineken al eens getroffen door een groot datalek. Ook in de bakkersbranche kan dit voorkomen. Datalekken komen voor wanneer vertrouwelijke informatie per ongeluk of opzettelijk in de verkeerde handen valt. Die informatie kan van alles zijn, van persoonlijke informatie tot bedrijfsgeheimen. Een datalek ontstaat bijvoorbeeld doordat je slachtoffer bent van cyberaanvallen, zoals phishing-e-mails, malware of ransomware. Of doordat er menselijke fouten worden gemaakt, zoals het kwijtraken van een laptop of het versturen van een e-mail met gevoelige informatie.
Volgens het AVG-programma gaat het in meer dan de helft van de meldingen om brieven, postpakketten of e-mails met persoonsgegevens die verkeerd zijn verstuurd, verkeerd zijn ontvangen of zijn kwijtgeraakt. Veel bakkers verwerken persoonlijke gegevens van hun klanten zoals namen, adressen, e-mailadressen, telefoonnummers en creditcardgegevens. Hackers kunnen deze gegevens stelen en misbruiken voor frauduleuze activiteiten zoals identiteitsdiefstal en creditcardfraude. Als gevoelige informatie in verkeerde handen valt, kan dat leiden tot grote problemen, zoals financiële verliezen, een slechte reputatie en zelfs rechtszaken.
Als ondernemer is het belangrijk om je bewust te zijn van de risico’s van datalekken en om je hiertegen te beschermen. Enkele tips: