Een gebiedsanalyse geeft inzicht in statistische gegevens van potentiële klanten in een geselecteerd gebied. De analyse helpt je te bepalen hoe interessant een gebied is voor overname of start van een bakkerij. Maar ook wat de koopkracht is van de consumenten en of er mogelijkheden zijn voor groei. Je stelt vragen die niet altijd makkelijk te beantwoorden zijn. Maar ze bepalen wel het succes van de onderneming in een bepaald gebied en de haalbaarheid van jouw plannen. Hieronder staan een aantal onderdelen die hierbij van belang zijn:
Cijfermatig
- Het aantal bakkerijen in een bepaald gebied.
- Het aantal bakkerijen per inwoner in het bepaalde gebied.
Concurrentie
- Welke bakkerijen zitten in de buurt en op hoeveel kilometer afstand?
- Wat voor type bakkerijen zijn dit? Zijn er samenwerkingsmogelijkheden?
- Welke supermarkt zit in de buurt en hoe is hun brood-verkoop strategie?
Kansen
- Inzicht krijgen in de mogelijkheden van derde kanaal en zakelijke afzetmarkt. Je brengt hierbij het aantal horecazaken, hotels, verzorgingshuizen, zieken en bedrijven in kaart.
- Aanwezigheid van toerisme.
Gemeentelijk beleid
- Welke gebiedsontwikkelingen spelen er of gaan er in de toekomst plaatsvinden?
- Komen er A- of B-locaties vrij voor winkel(uitbreiding)? Welke locaties zijn er op dit moment beschikbaar voor een winkel(uitbreiding)?
- Is er een koopstromenonderzoek beschikbaar? Dat onderzoek geeft aan waar potentiële klanten vandaan komen en naar toe gaan (toevloeiing en afvloeiing).