Aandachtspunten webshop

Net als voor je fysieke winkel, gelden voor de verkoop via een webshop wettelijke eisen en regels. In de lijst hieronder staan de belangrijkste eisen en aandachtspunten op een rijtje. Het gaat daarbij specifieke over de webshop van een bakkerij, banketbakkerij of chocolaterie. Gebruik de lijst bij het opzetten van je webshop, of om deze verder te professionaliseren. Kijk voor een volledig overzicht van de eisen op Ondernemersplein van de Kamer van Koophandel. Daar vind je alle eisen aan webshops en een handig stappenplan voor het opzetten van een webshop.

In elk geval moet in je webshop duidelijk zijn:

  1. wie je bent
  2. welk product de klant koopt, inclusief informatie over allergenen
  3. wat producten kosten en hoe je klant kan betalen
  4. hoe je de producten levert
  5. hoe het bestelproces verloopt
  6. ga na of je webshop toegankelijk is

1) Wie je bent

Vermeld duidelijk je volledige bedrijfs- en contactgegevens
Een klant moet weten wie je bent en hoe hij je kan bereiken. Op de website van de Autoriteit Consument en Markt staat een overzicht van gegevens die je moet vermelden. Het is niet voldoende om deze gegevens alleen in de algemene voorwaarden te zetten.

Controleer of je de juiste SBI-code bij de KvK hebt opgegeven
Naast de inschrijving voor de bakkerijactiviteiten en de winkel is er ook een inschrijving met de SBI-code voor ‘detailhandel via internet’. Als je een webshop hebt, moet je je KvK-inschrijving aanvullen met de SBI-code ‘47.91.1 Detailhandel via internet in voedingsmiddelen en drogisterijwaren’.

Ga na of je (afwijkende) algemene voorwaarden nodig hebt en vermeld deze in de webshop
Algemene voorwaarden zijn niet verplicht, maar raden we wel aan. Met algemene voorwaarden is het direct duidelijk welke rechten en plichten jij en je klant hebben. Soms is het handig om naast de algemene voorwaarden voor je fysieke winkel aparte algemene voorwaarden op te stellen voor je webshop. Meer informatie over algemene voorwaarden lees je op Ondernemersplein.

Zorg voor een privacyverklaring en cookieverklaring
Namen, adressen en bestelgegevens van de klanten van je webshop zijn persoonsgegevens. Daarom moet je voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Je moet je klanten duidelijk informeren over wat je met hun persoonsgegevens doet. Dat doet je in een privacyverklaring die je op je website of webshop zet. In deze privacyverklaring geef je aan:

  • welke persoonsgegevens je verzamelt;
  • waarom en hoe je deze verzamelt;
  • hoe je deze bewaart;
  • wanneer je ze verwijdert (bijvoorbeeld nadat de bestelling en factuur verzonden zijn).

Gebruik je cookies op je website of in je webshop? Dan moet je bezoekers en klanten informeren over deze cookies. In bepaalde gevallen moet je toestemming vragen om cookies te plaatsen. Vraag je webbouwer welke cookies de webshop gebruikt en zorg voor een duidelijke cookieverklaring. Lees ook de informatie over cookies op de website van de Autoriteit Consument en Markt.

Zorg voor goede beveiliging
Zorg dat je webshop goed is beveiligd en dat je daarmee voldoet aan de AVG. Beveilig je eigen (financiële) gegevens ook goed. En ga zorgvuldig om met de inloggegevens van je webshop.

Regel het beheer van de techniek en de inhoud van je webshop

  • Hou de software van je webshop up-to-date: installeer updates zo snel mogelijk om beveiligingsproblemen te voorkomen.
  • Maak goede afspraken over het technisch beheer van je webshop, bijvoorbeeld met je provider.
  • Maak goede afspraken over het beheer van de teksten en foto’s op je webshop.
  • Plaats alleen teksten en foto’s op je webshop als je zeker weet dat het goed zit met de auteursrechten.

Controleer de uitstraling van je webshop
Je webshop en website zijn je online etalage. Ga daarom regelmatig na of ze hetzelfde uitstralen als je fysieke winkel. Als je de winkel opnieuw inricht of je logo of huisstijl aanpast, voer dit dan ook direct door op in je webshop. Daardoor is je webshop beter herkenbaar voor klanten.

2) Welk product koopt de klant

Verstrek de allergeneninformatie ook in je webshop
Informatie geven over allergenen is niet alleen in je fysieke winkel verplicht, maar ook in je online winkel. Je vermeldt deze informatie bij (de naam van) het product. Consumenten vinden dat het prettigst. Is daarvoor geen ruimte? Je mag ook een telefoonnummer vermelden waarop de consument jou voor informatie kan bellen. Geef daarbij aan wanneer je bereikbaar bent. Check de allergeneninformatie regelmatig, bijvoorbeeld als je nieuwe producten in de webshop zet of als je overstapt naar een nieuwe grondstoffenleverancier.
De NVWA controleert of webshops op de juiste manier informeren over allergenen en of andere benodigde informatie beschikbaar is. Geef je aan dat je telefonisch informatie over allergenen geeft, dan checken zij dat. Voldoe je niet aan de regelgeving, dan ontvang je in eerste instantie een waarschuwing. Bij herhaling volgt eventueel een boete.

Zorg voor de juiste warenwettelijke naamgeving
Controleer of de namen van de producten voldoen aan de Warenwet. Let daarbij vooral op de nieuwe naamgeving van broden. Deze moet voldoen aan de naamgevingseisen in het Warenwetbesluit Meel en brood.

Controleer regelmatig de volledigheid van de (product)informatie in je webshop

  • Staan alle producten in de webshop? En zijn de gegevens (inclusief de informatie over allergenen) en prijs van het product volledig, duidelijk en correct?
  • Staat bij elk product een waarheidsgetrouwe foto? Zo schep je de juiste verwachtingen bij je klanten.

Let op de regels voor cadeaupakketten
Verkoop je cadeaupakketten via de webshop? Let dan eventueel ook op de regels voor alcohol en tabaksproducten.

Ga na of je je moet houden aan de wettelijke bedenktijd
Verkoop je in je webshop niet alleen bederfelijke producten? Dan moet je je misschien ook houden aan de wettelijke bedenktijd en daarover informatie geven. Meer informatie over de wettelijke bedenktijd lees je op Ondernemersplein.

3) Wat producten kosten en hoe je klant kan betalen

Vermeld de juiste prijs en eventuele bijkomende kosten
Zijn de prijzen actueel en komen deze overeen met die in de fysieke winkel? Ga na of je bijkomende kosten, zoals bezorgkosten, in rekening wil brengen. Zo ja, vermeld dit dan duidelijk.

Kies de betaalmogelijkheden zorgvuldig en vermeld deze duidelijk

  • Vraag je bank naar de betaalmogelijkheden. Overleg zonodig met je softwareleverancier of een specifieke betaalwijze in je webshop kan worden ingebouwd.
  • Wettelijk mag je geen vooruitbetaling eisen. Dat betekent dat je niet alleen iDEAL als betaaloptie mag aanbieden. Je moet je klanten alternatieve betaalmogelijkheden geven, zoals achteraf betalen.
  • Geef duidelijk aan hoe klanten kunnen betalen.

Voorkom grote hoeveelheden contant geld
Bezorg je de producten aan huis? Voorkom dat je met grote hoeveelheden contant geld over straat moet. Zorg voor betaling vooraf of voor een mobiel pinapparaat. Geef dan duidelijk aan dat klanten bij bezorging alleen kunnen pinnen.

4) Hoe je producten levert

Geef duidelijk aan waar, hoe en wanneer de klant de producten ontvangt

  • Geef duidelijk aan of je de producten bezorgt, dat de klant ze afhaalt of dat er een keuzemogelijkheid is.
  • Geef duidelijk aan waar (bijvoorbeeld aan de hand van postcodes) en wanneer je bezorgt. Het is verplicht om binnen 30 dagen te leveren. Lever je niet op tijd, dan kan de klant van de koop afzien en moet je het bedrag terugbetalen.
  • Geef duidelijk aan of je bezorgkosten rekent.
  • Let op bij cadeaupakketten met alcoholhoudende dranken: je mag geen alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Dus ook geen cadeaupakketten met alcohol. Meld dit duidelijk in je webshop. Bij online verkoop controleer je de leeftijd bij het ophalen of bezorgen van het pakket. Twijfel je over de leeftijd van een klant? Vraag dan naar een identiteitsbewijs.

Afhalen en betalen in drukke periodes
Bestellen veel klanten in drukke periodes (zoals de feestdagen) hun producten via de webshop en kiezen zij voor afhalen? Zorg dan dat zij vooraf betalen en maak een aparte afhaalmogelijkheid in of bij de winkel. Dat scheelt vele handelingen en drukte in de winkel.

5) Hoe het bestelproces verloopt

Vermeld hoe een bestelling in zijn werk gaat
Zorg dat voor de klant duidelijk is hoe de bestelling verloopt. Dat kan bijvoorbeeld met een korte tekst, waarin je onder aangeeft:

  • hoe de producten in volgorde gezet zijn;
  • hoe de klant de gewenste aantallen kan aangeven, aanpassen of verwijderen;
  • hoe de klant betaalt en welke bijkomende kosten er zijn;
  • wanneer, waar en hoe je levert.

Bevestig de bestelling
Bevestig de bestelling duidelijk aan de klant.

Controleer de werking van de webshop
Ga regelmatig zelf na of je webshop goed werkt en of de inhoud compleet en correct is. Let bijvoorbeeld op de volgende punten:

  • Is alle informatie duidelijk en volledig, zowel de productinformatie als de informatie over bestellen en betalen?
  • Is het makkelijk om een product te vinden? Werkt de zoekfunctie goed?
  • Is de indeling van het assortiment logisch voor een klant?
  • Is het makkelijk om een product te bestellen? Moet een klant niet onnodig vaak klikken?
  • Verloopt het bestelproces logisch?

6) Ga na of je webshop toegankelijk is

Er komen wettelijke regels voor de toegankelijkheid van webshops en websites. Iedereen moet namelijk zonder problemen een website kunnen lezen en online kunnen winkelen. Dat geldt ook voor mensen die visueel beperkt zijn, moeite hebben met lezen of geen muis kunnen gebruiken.

  • Op ismijnsitetoegankelijk.nl kan je daarom testen of je huidige webshop toegankelijk is en nagaan hoe je deze toegankelijker maakt. Raadpleeg daarvoor ook je webbouwer of softwareleverancier.
  • Algemene informatie over digitale toegankelijkheid vind je bij MKB Toegankelijk.

Ga na of je een keurmerk voor je webshop wil aanvragen
Er bestaan verschillende keurmerken voor webshops, bijvoorbeeld Webwinkelkeur, het Thuiswinkel Waarborg, het Webshop Keurmerk, of het Qshops Keurmerk.

Laat vreemde ogen je webshop beoordelen
Het is handig om af en toe je webshop te laten testen door iemand die niet in je bedrijf werkt. Doe dit zeker wanneer je de webshop hebt aangepast met een nieuwe betaalwijze, een andere indeling of uitbreiding van het assortiment.

 

Vragen over je webshop?

Soms is het handig dat iemand met een frisse blik met je meedenkt of meekijkt. Onze adviseurs geven je graag advies op maat.

Het hele artikel lezen?

Wachtwoord resetten