Klanten lezen van alles op blogs. Hoe ga ik daarmee om?

Niet alleen de media berichten veel over voeding – vele bloggers schrijven graag over eten en gezondheid. Naar aanleiding van de berichtgeving in blogs, kranten of tv-programma’s stellen klanten regelmatig vragen. Hoe gezond is brood eigenlijk? Wat is een broodverbeteraar en gebruiken jullie dat? Zitten er E-nummers in dat gebakje? Dit artikel gaat in op hoe je daarmee kan omgaan en wat de bakkerijsector ermee doet.

Heb je een bericht over de gezondheids- of voedselveiligheidsaspecten van brood, banket of grondstoffen gelezen? Of heb je erover gehoord? Laat het dan weten aan de NBOV. Wij wegen af of het bericht als signaal naar de ‘issuegroep’ van de bakkerijsector gaat. De issuegroep bestaat uit vertegenwoordigers van de gehele sector. Bij een signaal gaat de issuegroep na of het nodig is om (wetenschappelijke) achtergrondinformatie te verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van enzymen en de invloed daarvan op de darmwerking.

Tips bij berichtgeving over gezondheids- of voedselveiligheidsaspecten

  1. Kom je een bericht of blog tegen over gezondheids- of voedselveiligheidsaspecten of benadert de pers je met vragen over je producten? Neem dan contact op met de NBOV. Met je signaal kunnen wij aan de slag, met name wanneer landelijke media om nadere informatie vragen. In veel gevallen kunnen we je direct meer informatie geven. Bijvoorbeeld via een factsheet, een verwijzing naar de NBOV-website of de website van het NBC.
  2. Klanten lezen blogs, dat voorkom je niet. Deel daarom ook je eigen verhaal met je klant. Als een kwestie in de media speelt, leg dan uit wat jij in je bakkerij doet. Je vertelt bijvoorbeeld waar jij eieren of andere grondstoffen inkoopt, welke granen je in welke verhoudingen in je meergranenbrood gebruikt, hoe jij desembrood maakt en wat je toevoegt. Een filmpje van je proces helpt daarbij. Maak je een filmpje? Zorg dan dat je bakkerij er verzorgd en netjes uitziet. Kijk ook eens naar de tips over online ondernemen op het YouTubekanaal van de NBOV.
  3. Zijn je producten beoordeeld, bijvoorbeeld door de Consumentenbond? Laat dit dan ook aan de NBOV weten.
  4. Heb je contact met de pers, laat de NBOV dan weten hoe dit verloopt. Het is heel waardevol voor andere leden om je ervaringen (eventueel anoniem) te delen via onze kanalen.
Wachtwoord resetten